Skip to main content

You are here

10 tips för att sluta röka

10 tips för att sluta röka

Att sluta röka ar en av de största utmaningarna du kan ge dig i kast med. Dessa sluta röka-tips kan hjälpa till att hålla dig motiverad och på rätt spår.

Tips 1: Planera hur du ska sluta

Att sluta röka är inte lätt. Ta fram en plan som fungerar för dig så att du kan nå ditt mål.

Bestäm först ett datum! Välj ett datum då du ska sluta röka och håll fast vid det. Det är ett bra sätt att förbereda sig mentalt på att sluta röka.

Fundera på om du vill trappa ner eller sluta tvärt, och hitta rätt produkter for dig.

Tips 2: Kom ihåg varför du bestämde dig för att sluta

Gör en lista över alla anledningar till varför du vill sluta röka och sätt upp den där du kan se den. När du känner att du vill ge upp, påminn dig själv varför du gör detta och håll ut!

Tips 3: Använd pengarna du sparar på cigaretter för att unna dig något trevligt

Den genomsnittliga rökaren lägger cirka 37.5 kronor per dag på cigaretter, vilket blir hela 1,163 kronor i månaden.*Räkna ut hur mycket du kan spara! Se till att du faktiskt ser de pengar som du sparar. Skapa ett särskilt konto eller skaffa en ”rökstoppsburk” där du lägger de pengar du sparar. Sedan kommer den roliga delen – att bestämma hur du ska spendera pengarna.

* Baserat på ett paket med 20 cigaretter som kostar 60 kr och ett genomsnittligt antal cigaretter per dag (10–15).

Tips 4: Pröva nikotinläkemedel

När du slutar röka kan nikotinabstinensen få dig att känna dig irriterad, orolig eller nedstämd. NICORETTE® kan hjälpa dig hantera abstinensbesvären så att du kan leva livet som vanligt! Hitta rätt produkt för dig.

Tips 5: Sluta tillsammans med en kompis

Hugg tag i en kompis som också vill sluta. På så sätt kan ni hålla varandra motiverade och du blir påmind om att du inte är ensam.

Tips 6: Ta reda på vad som gör att du längtar efter en cigarett

Stärk din viljestyrka genom att begränsa eller undvika de saker du vanligtvis förknippar med rökning. Lär dig identifiera vad som utlöser röksuget och få tips på hur du övervinner begäret.

Tips 7: Håll dig sysselsatt för att motstå frestelsen att röka

När du känner begäret att röka kan du stå emot det genom att hålla dig sysselsatt. Röksuget brukar hålla i sig i fem– tio minuter, så gör en lista över saker att sysselsatta dig med under tiden. Du kan till exempel ta en promenad runt kvarteret, ringa en vän, städa skrivbordet eller kolla på nyheterna.

Tips 8: Träna bort stressen

Fysisk aktivitet är ett bra sätt att hantera stressen med att sluta röka. Gå, spring, simma eller testa en ny träningsform. Lungkapaciteten förbättras med hela tio procent nio månader efter att du har slutat röka, så du kommer med tiden att klara mycket mer.

Tips 9: Ta stöd av nära och kära

Berätta för familj och vänner att du försöker sluta röka. De förstår vilken fantastisk sak du gör och kommer att stödja dig på vägen! När du kämpar med röksuget kan du vända dig till dem för uppmuntran.

Tips 10: Tänk positivt

Det kan komma stunder när du bara vill ge upp och ta en cigarett. Om detta händer, stanna upp och tänk på allt positivt som kommer av att vara rökfri. Du får mer energi, bättre smak- och luktsinne, friskare hy, vitare tänder och många andra hälsofördelar.

Hitta rätt produkt för dig

Besvara några snabba frågor för att hitta den produkt som kan passa dig bäst.

Myter och fakta om nikotin

Är du rädd att du ska byta ett beroende mot ett annat? Läs på så att du kan planera hur du ska sluta på bästa sätt.