Skip to main content

You are here

NICORETTE® första veckans utmaning

Den första veckan utan cigaretter kan vara den svåraste eftersom kroppen inte är van att vara utan nikotin. Det är dock även en av de viktigaste veckorna på resan, för om du håller dig rökfri den första veckan har du nio gånger större chans att lyckas sluta för gott. Oavsett användningen av nikotinläkemedel eller inte.

Och det är fantastiskt!

Så för att hjälpa dig igenom den första veckan har vi lanserat NICORETTE® första veckans utmaning.

Hur fungerar det?

Anta utmaningen idag!

Vi har samlat alla verktyg och allt stöd du behöver för att ta dig igenom den första kritiska veckan.

DAG 1

TIPS: Identifiera utlösande faktorer

Stärk din viljestyrka genom att begränsa eller undvika de situationer som du vanligtvis förknippar med rökning. Om du till exempel brukar ta en cigarett till morgonkaffet är morgonkaffet en utlösande faktor. Pröva istället att dricka något annat!

DAG 2

TIPS: Håll händer och mun sysselsatta

Rökning innebär att man har något att göra med händer och mun och därför kan det vara bra att hitta en tillfällig vana som ersätter detta, t.ex. rita eller att spela ett spel.

DAG 3

TIPS: Skriv en lista

Röksuget kan vara i upp till tio minuter. Skriv en lista över saker du kan göra under dessa tio minuter för att hålla dig sysselsatt. Du kan till exempel ta en promenad runt kvarteret, ringa en vän, städa skrivbordet eller titta på nyheterna.

DAG 4

TIPS: Tänk positivt!

Om du känner dig frestad att ta en cigarett, påminn dig själv om varför du vill sluta röka och fokusera på de fantastiska fördelar som detta kommer att medföra! Kom ihåg att du gör något fantastiskt!

Läs om alla de olika fördelarna med att sluta röka.

DAG 5

TIPS: Aktivera dig

Testa att gå en promenad, springa eller att börja idrotta. Motion är ett bra sätt att hantera stressen med att sluta röka samtidigt som du jobbar bort några extra kilo.

DAG 6

TIPS: Unna dig något fint

Det har gått sex dagar! Räkna ut hur mycket pengar du skulle ha lagt på cigaretter och gör något roligt för dem. Det är du värd! Räkna sedan ut hur mycket du sparar på en månad som rökfri med vår budgetkalkylator.

DAG 7

TIPS: Tackla suget med NICORETTE®

När du slutar röka kan nikotinabstinensen få dig att känna dig irriterad och orolig.

NICORETTE® kan hjälpa dig hantera abstinensbesvären så att du kan leva livet som vanligt! Hitta rätt produkt för dig.

När du har klarat den första veckan kan du fortsätta din resa mot ett rökfritt liv. Vi förstår att det kan vara svårt att klara detta, så vi har sammanställt några tips och fakta som kan hjälpa dig att hålla dig motiverad.

Myter och fakta om nikotin

Är du rädd att du ska byta ett beroende mot ett annat? Läs på så att du kan planera hur du ska sluta på bästa sätt.

När du slutar röka kan du uppleva abstinensbesvär, vilket är helt normalt. Vi har tagit fram lite information och tips för att hjälpa dig hantera besvären!