Skip to main content

You are here

Övervinna röksuget

Övervinn röksuget

Direkt när du slutar röka kan begäret vara ganska starkt. För att kunna övervinna röksuget måste du förstå hur det fungerar, så att du kan bryta dig fri från rökningen. Vi finns här för dig. Vi har tagit fram några tips på hur du kan slippa röksuget och lindra abstinensbesvären.

  • Ta reda på vad som gör att du längtar efter en cigarett

    Skriv ned alla de saker och situationer som gör att du vill röka – de är dina utlösare! Du kan stärka din viljestyrka och förbättra chansen att sluta för gott genom att begränsa eller undvika dessa utlösande faktorer.

    Om du till exempel brukar ta en cigarett till morgonkaffet är morgonkaffet en av dina utlösande vanor. Prova att dricka något annat istället, som te eller juice!

  • Undvik utlösande faktorer genom att bryta vanan

    Röker du på kafferasterna på jobbet? När du är ute och festar med vänner? När du känner dig stressad?

    Att bilda en vana tar tid och man bryter den inte omedelbart. I alla situationer där du normalt skulle sträcka dig efter en cigarett bör du hitta något annat att göra. Istället för att träffa vänner på ditt vanliga ställe, testa att gå någonstans som du inte förknippar med rökning. Kanske gå på bio eller handla kläder? Alkohol är en vanlig utlösande faktor, så försök undvika det om du kan, särskilt under den första kritiska veckan när begären ofta är som värst. Om du längtar efter en cigarett när du är stressad bör du tänka ut andra sätt att slappna av. Prova att ringa en vän, lyssna på din favoritlåt eller gå en promenad. Motion är också ett bra sätt att bli av med stress! Om du normalt röker efter maten kan du ta en kort promenad istället.

  • Var förberedd

    Att umgås med kollegor och vänner som röker kan ibland vara svårt, men du behöver inte sluta umgås med andra rökare – se bara till att vara förberedd!

    Om du omges av rökare på kafferasten kan du prova att tugga NICORETTE® tuggummi för att minska lusten att röka. NICORETTE® stärker din viljestyrka och hjälper dig hantera begäret efter cigaretter genom att lindra abstinensbesvären. När röksuget slår till i sociala sammanhang kan du pröva att tugga NICORETTE® tuggummi eller använda NICORETTE® sugtablett.

  • Tänk positivt

    Fokusera på det positiva med att sluta röka – som hur mycket bättre hälsa och utseende du kommer att få, hur mycket pengar du kommer att spara och hur glada dina nära och kära kommer att bli när de får veta att du inte längre röker. Upprepa dessa positiva tankar i huvudet. Eller ännu bättre – gör en lista över dem och sätt den någonstans där du ofta kan se den, t.ex. på kylskåpet. Denna optimism kan hjälpa dig varje gång du väljer bort en cigarett.

Myter och fakta om nikotin

Är du rädd att du ska byta ett beroende mot ett annat? Läs på så att du kan planera hur du ska sluta på bästa sätt.

Budgetkalkylator

Räkna ut hur mycket du kan spara om du slutar röka.