NICORETTE®
  • Tips för att sluta röka - Motivationshjälp - NICORETTE®

    Kom ihåg att NICORETTE® kan vara till hjälp om du känner att du behöver ytterligare motivation och stöd inför ditt rökstopp. Eftersom vi vet hur svårt det är att sluta röka har vi här sammanställt några enkla och bra tips som kanske kan hjälpa dig på traven när motivationen tryter.

    Bädda in informationsgrafik
    Bild på NICORETTE® Sverige infographic. Tips för att sluta röka, motiviation som du kan använda för att lättare sluta röka för gott
    Bädda in informationsgrafik

Tips för att sluta röka

1. Tänk på hur mycket pengar du kan spara på att inte köpa cigaretter och motivera dig själv genom att planera vad du kan lägga pengarna på i stället.

 2. Välj ett datum! Vissa väljer att sluta på nyårsdagen, men vilken dag som helst fungerar lika bra. Att välja ett datum och hålla dig till det kan hjälpa din mentala förberedelse för att sluta röka.

3. Skriv en lista med anledningar varför du vill sluta röka. Läs denna lista regelbundet för att hjälpa dig i de svåraste stunderna.

 4. Röksug kan vara i upp till fem minuter. Skriv därför en lista med femminutersstrategier med saker du kan göra när du känner röksug och fortsätt med dessa tills röksuget släpper.

5. Tillbringa mer tid med vänner som inte röker för att undvika frestelsen att röka socialt. 
 

6. Tänk positivt. Om du känner dig frestad ska du tänka på vad som helst utom att tända en cigarett – en utflykt, en måltid eller ett trevligt minne. Ju mindre du tänker på att röka, desto lättare blir det att förbli rökfri.

 

Tips för kroppen

1. Håll dig upptagen. När du känner begäret att röka ska du fokusera på något annat genom att hålla dig aktiv. Tidiga kvällar är oftast den svåraste tiden. Pröva därför en ny hobby som t.ex. inredning eller träning. Du kan försöka med en ny hobby, som t.ex. inredning eller träning.

 

2. Rökning innebär att göra något med händerna och munnen, därför är det en bra idé att hitta en tillfällig ersättningsvana som kompenserar detta, t.ex. att tugga tuggummi eller dricka mer vatten.

 

3. Identifiera utlösande faktorer. Att dricka alkohol är en av de vanligaste utlösande faktorerna, så försök att dricka mindre när du försöker sluta röka.

 

4. Pröva nikotinläkemedel. NICORETTE® erbjuder ett sortiment med nikotinläkemedel som kan hjälpa dig att hantera röksug och hjälpa dig när du försöker sluta röka.